יום ראשון, 21 בפברואר 2021

7 טיפים לשמירה על פרקט עץ

 תחזוקה נכונה של הריצוף יכולה לעזור לשמור גם על העץ הטבעי. אבל איך מנקים את הפרקט, מה עושים אם יש כתמי מים וכל כמה זמן מחליפים אותו? הנה כל התשובות

פרקט עץ מתאפיין בכך שהוא נראה נהדר, עמיד לשנים רבות ומעלה את ערך הנכס. תודות לתכונות של העץ הטבעי, אפשר כיום לשלב פרקט כזה בחדרים שונים של הבית ובעיקר בחדרי השינה, בסלון או אפילו במטבח. עם זאת, הפרקט גם דורש סוג מסוים של תחזוקה מיוחדת. בהשוואה לריצוף רגיל, יש לפחות 7 טיפים שיעזרו לשמור עליו לאורך זמן:

1. ניקיון ללא שימוש בכמות גדולה של מים

הכי חשוב לנקות רצפות פרקט שמיוצרות מעץ טבעי עם חומרים ייעודיים בלבד. ראשית, לא כדאי להשתמש בכמויות גדולות של מים ובכל מקרה יש להימנע מלשפוך דלי מים שלם על רצפת עץ. שנית, יש המון פתרונות ניקוי אלטרנטיביים שמיועדים לעץ ובהם חומרי ניקיון, מטליות לחות ועוד. עם הזמן, מתרגלים לנקות כך את הפרקט וכך גם שומרים עליו.

2. חשיפה לאור 

כדאי למנוע חשיפה ישירה וממושכת של פרקט עץ אל אור השמש. אם יש המון תאורה טבעית בחלל הפנים של הבית ובחדרים שמרוצפים עם פרקט כזה, הפתרון יהיה להשתמש בווילון ייעודי. בין היתר, השימוש בווילון או בפתרון הצללה ימנע את התאורה הישירה ואת הנזקים שנגרמים בגללה.

3. חשיפה ללחות

עץ טבעי סופג נזקים כאשר יש מסביבו אחוזי לחות גבוהים. אם לא רוצים לגרום נזק לפרקט אלא לשמור עליו לאורך זמן, כדאי להקפיד על סביבת לחות של כ-45%-55% בלבד. אם הלחות גבוהה יותר, ניתן להשתמש בסופח לחות ייעודי ופשוט לרוקן אותו אחת לתקופה מסוימת.

4. חידוש וליטוש

היתרון של פרקט עץ טבעי הוא שניתן לחדש אותו עם שכבת לכה מתאימה. את החידוש מבצעים על ידי ליטוש עדין של השכבה העליונה, כדי לחשוף את השכבות שיש מתחת. עבודות חידוש וליטוש אמנם מבוצעות על ידי בעלי מקצוע ודורשות השקעה כספית מסוימת, אך הן עוזרות לשמור על הפרקט ואף מעלות את ערך הנכס לקראת השכרה או מכירה.

5. חומרי ריענון לעץ 

תחזוקה בסיסית יותר אך באופן עצמאי ניתן לבצע עם חומרי ריענון לעץ. חומרים כאלה נמכרים בחנויות "עשה זאת בעצמך" בכל רחבי הארץ ובעלות נמוכה של כמה עשרות שקלים בלבד. באמצעות חומרי הריענון ניתן לחדש את המראה של העץ גם בלי ללטש אותו.

6. הצמדת רגליות לבד או סיליקון לרהיטים

הטעות הנפוצה היא לגרור רהיטים על גבי הפרקט. גם אם עושים את זה בלי להתכוון, התוצאה היא סימני שחיקה וגרירה שאותם כמעט בלתי אפשרי להסיר ללא ליטוש של כל הרצפה. מנגד, ניתן למנוע נזקים כאלה מראש באמצעות הצמדת רגליות לבד או סיליקון. את הרגליות ניתן להצמיד כמובן רק אל הרהיטים הכבדים ולא אל כל הרהיטים שיש בחלל הפנים של הבית או הסלון, אך חשוב לעשות זאת מוקדם ולפני שהנזקים כבר נגרמים. 

7. טאטוא ושאיבה סדירים

החדשות הטובות הן שיש פעולות ניקיון שגרתיות ופשוטות שעוזרות לשמור על פרקט עץ לתקופה ממושכת מאוד. בהקשר הזה, הדגש הוא על טאטוא ושאיבה סדירים של הרצפה. כאשר מטאטאים או שואבים את הרצפה, מסירים ממנה חול או אבנים זעירות שעלולים לחדור פנימה ולגרום לשחיקה מואצת. אז בשביל להשיג מטרה כזו, לא צריך יותר מטאטוא או שאיבה של הפרקט אחת ל-2-3 ימים. 


פרקט עץ



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה